Bio je to jednom riječju - događaj! Veliki dan za našu Galeriju i za našeg sugrađanina, slavnog, osobito poznatog fotoreportera prije svega Slobodne Dalmacije. On je Fjodor Klarić, a dovoljno je reći Feđa, naš Feđa. Iznimni bard foto-zapisa koji je sa svojim fotoaparatom kroz dugi niz godina bio i reporter i novinar i putopisac. Na splitskom i dalmatinskom, ali svakako i na širem području Hrvatske i Europe. Što bi pisci zabilježili rečenicama, Feđa je imao svoj fotoaparat da sve to još i više i bolje (p)oslika.
Prirediti mu izložbu fotografija predstavljalo nam je iznimnu čast i zadovoljstvo, naš Feđa i Sveučilišna galerija, sigurni smo, i ovom prigodom priredili su nezaboravni doživljaj. Otvaranje izložbe očekivalo se, razumljivo, u povišenoj temperaturi znatiželje tako da „biti ili ne biti“, najpoznatija Hamletova misao, nije uopće dolazila u pitanje treba li doći u Galeriju koja je bila dupkom ispunjena poznatim osobama. Nazočili su: Ivica Puljak, gradonačelnik Splita, Stipe Čogelja, zamjenik župana Splitsko-dalmatinske županije, arhitekti Jerko Rošin i Dinko Kovačić, Vicko Bilandžić, intendant HNK, rektori SEA-EU alijanse, pa dalje redom Nansi Ivanišević, Matko Trebotić i Petar Jakelić, slikari, Kažimir Hraste, akademski kipar, bivši glavni urednik Slobodne Dalmacije Jadran Kapor, te mnoštvo Feđinih kolega iz cijele redakcije Slobodne Dalmacije, mahom fotoreportera, a među njima i Jakov Prkić bivši predsjednik Gradskog vijeća. Bio je tu i Tomislav Domikulić iz Udruge Naš Hajduk… Nije ih lako sve pobrojiti, neka oproste koga smo nenamjerno izostavili.
Okupljenima se na početku obratio prof. dr. sc. Dragan Ljutić, rektor Sveučilišta u Splitu zahvalivši se Feđi:
"Svi su zadivljeni ovom izložbom, osobito naši gosti iz Alijanse koji su kroz ove fotografije dobili dojam Splita i spoznali što znači duša Splita. Cijeli ovaj tjedan na našem Sveučilištu održava se Upravljački tjedan alijanse SEA-EU i razmišljamo kojim putem dalje krenuti. Alijansa broji ukupno devet partnera iz Cadiza, Bresta, Kiela, Gdanjska, Malte, Norveške, Napulja i Portugala i doima se kako je Split na periferiji, ali ne, mi smo baš centar. A centar je ovog momenta u Splitu. Imali smo želju napraviti baš izložbu o Splitu i mislim da smo pogodili".
Popularna izreka kaže da je brend ono što ljudi kažu o tebi kada nisu u prostoriji. A upravo taj dio stvaranja osobnog imidža uspješno je dočarao Damir Šarac, kolumnist Slobodne Dalmacije:
U dugoj koloni fotografskih velemajstora Slobodne, Feđa je najviše novinar, a iz osobnog iskustva mogu posvjedočiti: odličan je profešur novinarstva. Mladi novinari nisu mogli naći boljeg učitelja od Feđe. Dozivali su ga iz najneznanijih zabiti, od Kotora do Paga: Feđa, pomozi! Kad smo se vozili trajektima - satima - nije dao mira: „Ne čitaj novine, ne gledaj mobitel, ne kunjaj, razgovaraj s ljudima! Naći ćeš deset tema.“ Njegov je moto: fotoreporter nema pravo na radno vrime ni na fibru! - kazao je Šarac te se osvrnuo na fotografije izložene na ovoj izložbi:
Puno toga se ukrcalo u Feđin objektiv: iskrcavanje s broda, Peškarija, arhitektura, moda, face ozbiljne i smiješne, gole ženske, ribari, sirotinja, sprovodi i, naravno, Hajduk. Povijest Dalmacije, i napose, Splita. Fotografije su to koje žude za socijalnom pravdom. I humanošću. Sentimentom. Pažnjom prema slabijemu - rekao je Šarac, te za kraj nasmijao mnogobrojne okupljene simpatičnom doskočicom:
Možda će zaboraviti iz kuće ponit češalj, ali aparat sigurno neće! - a propos toga što je Feđa ćelav, čime se svečar uvijek spremno šali na vlastiti račun.
Feđa Klarić nije mogao naći boljeg učitelja i mentora od Miljenka Smoje, legende hrvatskog novinarstva, s kojim je gotovo trideset godina oslikavao svijet kakvog volimo čitati i gledati. Kaže da ga je Smoje naučio skromnosti, da suosjeća sa svima koji su prognani, ugnjetavani i obezvrijeđeni.
A kad se povede razgovor o fotografiji, Feđa će vam lakonski reći - to je zanat. Ako njegove neosporne umjetničke dosege svedemo na tu terminologiju, mirno možemo reći da je on svoj zanat izbrusio do najviše razine velemajstora:
Još od djetinjstva imao sam problem da sam bio debelo uskraćen od svojih vršnjaka. Naime, rodna Prokurativa je uvijek bila puna dice i događalo bi se da vikendom nema više nikoga. Svi moji prijatelji odlazili su u rodna mista svojih roditelja, a ja sam se osjećao kao da sam zatočen u svom gradu. To je bilo vrime kad sam ja mislio da sam građanin drugog reda. Taj problem sa zatočeništvom ovog grada rezultirao je s ovom izložbom. Ja sam čitav svoj radni vijek bija u Splitu. To je bilo moje okruženje. Vjerojatno sam ja odličan primjer stockholmskog sindroma, zaljubija san se u svog prognanika. Di god bi se maka' na dva-tri dana, već drugi dan bi u meni proradila grižnja savjesti, osjeća' san nelagodu, kao da sam iznevjerio samog sebe, kao da sam izdao svoj grad. Trebalo je da uvatin neke godine, promijenim frizuru, da vidim da je privilegija biti u ovom gradu. Dobio sam sve moguće nagrade, ali najveća je nagrada živjeti u gradu Splitu! - poentirao je.
Izložbu je organizirala i moderirala Helena Trze Jakelić, voditeljica Sveučilišne galerije, a bit će otvorena do 2. siječnja 2024. godine. Sigurni smo da će privući pozornost i putnika namjernika, ne samo iz grada podno Marjana.
Nakon otvorenja izložbe „Feđinih 50+“ na drugoj etaži Galerije otvorena je izložba fotografija naziva „Sea of diversity“. Radi se o radovima koji su pristigli na istoimeni natječaj Photo Contest koje je Sveučililšte u Splitu pokrenulo zajedno s partnerima iz alijanse Europskog sveučilišta mora. Posjetitelji su mogli razgledati ukupno 24 najbolje fotografije sa svakog od devet sveučilišta odabranih od strane internacionalnog žirija i javnosti.
U glazbenom dijelu programa nastupio je Gudački kvartet „Bozzotti“ sa skladbama: „O mio babbino caro“ Giacoma Puccinija, „Ta divna splitska noć - Tri sulara“ Ive Tijardovića, „Galeb i ja“ Zdenka Runjića, „Traumerei“ Roberta Schumanna, „Canon“ Johana Pachelbela, „Il postino“ Luisa Bacalova, „Intermezzo“ Pietra Mascagnija, „Largo „ i „Allegro“ iz „Četiri godišnja doba“ Antonia Vivaldija te „My way“ J. Revauxa.